Foto: Vicki Petersson
.
Lill P kom hem efter dagishämtning av farmor på måndagen och jag såg med en gång att något var tokigt.
Ögat hängde och höger sida av ansiktet var svullet.  Ringde dagis i panik och frågade om hon slagit sig eller om något hänt. Bilden är tagen dagen efter då ögat blivit rött men ändå mycket bättre. Fröken i telefon berättade att hon hade fått tvål från tvålpumpen i ögat och att de tvätt med vatten. Polly blev hängigare efter två timmar ber hon att få gå och lägga sig. Detta är synnerligen ovanligt av pluppen.
Pappin som vanligtvis inte är som kycklingmamman sa : Jag oroar mig! Vi ringde sjukvårdsupplysningen och de tyckte akuten. På väg dit spyr P ner bilen och nu blir det svårt att veta är det kräksjukan eller är det öga och någon allergisk reaktion. Jag ringer på akuten innan jag går in och de säger att hon måste in ändå. Liten nerspydd halvnaken P i väntrum i 3.5 timmar.  En barndomsvän satt i väntrummet med sin dotter. Tråkigt att behövas träffas där men salig tur för mig som fick hjälp med hämt av papper och annat och med stöd. Inte kul att vara den med kräkbarn på akuten ska jag berätta, folk kollade argt och flyttade på sig. Då ögats svullnad börjar gå ner blev hon piggare. Det var galet mycket folk på akuten och sköterskan tycker att vi skall åka hem, då var klockan nära 24. Så hem det blir och Polly sov under natten. Ingen mer spy och pigg och glad när hon vaknar men ögat var inte bra. Åh varför åkte vi hem innan en läkare kollat tänkte jag och väntat tills någon hade tid att spola ögat. Vid 11 ringde vi vårdcentralen här bredvid. De hade fullt och gick på halvstyrka då alla tydligen är sjuka just nu. Ring Barnmedicin sa dom så det gjorde jag. Fick tala med en underbar sköterska som kontaktade Ögon, remitterade och Ögonakuten lovade att ringa under dagen. Ingen ringde förrän dagen efter. Då fick vi en tid i Mölndal. Nära 4-timmars vänt trots att vi satt på gåförelistan. När det blev vår tur fick vi träffa tråkigaste mest ointresserade läkaren. Nu så lång tid efter tvål-incidenten såg ögat ut som en ögoninflammation och hon har även gnuggat andra ögat så det är rött det med. Läkaren suckar och tycker mest vi är larviga (kändes det som) och säger Tvål är ju inte farligt.! Han kollade och pratade mest gojja i ca 3minuter. Under dessa minuter hinner han även med att ta ett privat samtal på sin mobil. PROFFSIGT!! 
Vi kunde gå till dagis sa han och det kunde ta två veckor innan det gick över. OKI!!!
 Jag känner mig dum när vi kommer ut. Hade vi överreagerat.
Men sen i bilen hem tänkte jag igenom de senaste dagarna. Det var något med tvålen som Polly är överkänslig mot. 
Den duktiga sköterskan på Barnmedicin ringde tillbaka idag. Fantastiska människa. Hon suckade åt läkaren som suckat åt oss och sa att det kan varit en reaktion och ser ni utslag om det så bara ser ut som nässelutslag någonstans på kroppen skall ni kontakta sjukvården. 
.
I dag fick Bo gå till dagis. Hade det varit kräksjukan har långt över 48 timmar gått. Ingen annan mår dåligt, varken vi här hemma eller på dagis. Polly fick stanna hemma en dag till och har varit duktiga tjejen när jag suttit med pappersarbete hela dagen
.
Va dagis sa om tvålen!! 
Oj oj vilken otur sa de.
Jag orkade inte ta varför berättade ni inte att detta hänt för farmor när hon hämtade.
Och att jag tycker nog att ni kunde sköljt med ögonskölj då koncentreradtvål är starkt att få rakt in i ögat.
Detta får jag ta imorgon när jag andats lite.
Ja ja jag blir som vanligt tjataklagapåalltmamman och får vara ett samtalsämne i fikarummet.
Suck!!
.
 
 

1 kommentarer

Linda

08 Feb 2013 07:02

Åh, stackars P!
Jag tycker det är ansvarslöst av pedagogerna att inte berätta att P fått tvål i ögat.
Fråga om dem fyllt i ett tillbudsdokument ang. (om det skulle bli något mer med ögat), det är deras skyldighet.
Jag är också den där mamman som ifrågasätter mycket och det har vi rätt att göra! Låt dem prata i fikarummet ;)
Vi lämnar ju trots allt det bästa vi har till pedagogerna. ❤
Kram

Kommentera

Publiceras ej