Polly väljer bok varje kväll som vi läser innan sovdax.
I dag valde hon Dinosaur boken. En bok OM dinusaurier så som vi tror de varit, ätit och sett ut.
.
Vi läser hon frågar och jag försöker hitta fakta.
-What they eat
-Dom äter lite olika saker säger jag
-They äter gräs och morötter and some leafs säger hon stolt och uppmanande.
-Och vissa är ju meat eaters säger jag dom äter ju kött.
-NO they NOT! 
-Jo vissa äter faktiskt kött.
-Vi får gå och se dom and ask säger hon då.
-Men dom finns inte längre sa jag dom dog ut för väääldigt länge sedan.
Nu inser jag av hennes chockade min och ledsna ögon att jag har gjort en tomten finns inte kommentar.
pluss att hon börjat fundera på död, vilket självklart är något omtumlande.
-Ja jo det finns ju iguanor och krokodilen dom kan man ju säga är en typ dinusaurie ett försök av mig till en räddning.
Öööööö hjälp!!! sannngen, jag måste ju säga sanningen säger hjärnan. MEN nu har det varit en lång dag med 3timmar på barnakuten då hon fick allergiutslag och jag kan snabbt räkna ut hur hon tänker och vem hon tänker på.
- I have a kompis T-rex!
(Kompisen T-rex på London Narurhistoriska)
-Ja men är han inte som en jättestor leksak sa jag.
-NO he is my kompis with jakky teath.
-Ja det är han ju förlåt vännen, han finns ju, han är inte död.
 
Ett leende och en lättnad suck från min snart 4-åring får mig att förstå att hon behöver bli stora tjejen med djupa tankar och att det gäller att jag själv tänker igenom hur saker skall förklaras lättast och bäst. 
.
.
 
 

Kommentera

Publiceras ej