Foton: Vicki Petersson
.
Migrän söndag.
Jag har legat mest hela dagen. Ja så mycket man nu kan med två busiga ungar.
Mamma har ont i huvudet så snälla ta det lite lungt tjatar jag.
Stackars dom, stackas mig. Det har inte varit värst idag så då klarar jag att vara med. Stekte pannkakor till lunch och gjort allt i slowmotion. När Bo sovmiddag gjorde jag som alltid när jag är dålig. Jag sätter Polly längst in i soffhörnet, lägger mig tätt tätt bredvid och sätter på en film eller som idag fick hon ha Ipaden. Skulle hon gå över mig vaknar jag gararnterat.
Oj va det lät galet, men så gör jag . Will är ju hemma. Han jobbar hemifrån och släpper självklart jobbet om jag skulle behöva. Han har blivt mer förstående med migränen det senare året. Många som aldrig haft ett migränanfall tänker att det är huvudvärk. Men ack så fel dom har och dom borde läsa på lite innan de suckar!
Är jag riktigt dålig så kan jag ju inte ha barnen. Jag varken ser eller kan röra mig och jag behöver ligga stilla i mörker med spyspannen nära. Jag spyr alltså av smärtan i vissa anfall. Efter man spytt så blir man oftast bättre. Jodå att stoppa fingrarna i halsen det lärde jag mig tidigt. Men det behövs bara vid mycket svåra anfall och om jag inte redan spytt vilket jag oftast gjort.
Jag är ju född med migrän. Fick mitt första anfall vid 4-års ålder. Man kan tycka att jag kunde få bli fri nu, att jag haft nog av skiten. Men den verkar förfölja mig livet ut.  
Jag har lärt mig mycket med åren. Lärt mig ta hand om mig själv när jag blir dålig. Förr behövde jag att någon satt bredvid. Jag var rädd, vettskrämd.
Att mina tabletter som fungerat så bra de senaste 17 åren inte funkar alls just nu det oroar mig.
Att börja om och prova och hoppas varje gång, det oroar.
För när man stoppat i sig så kan man ju inte stoppa i sig några andra om de inte fungerar. Utan man får helt enkelt få ett anfall och skriva funkar ej på paketen och prova nya vid nästa anfall. 
Jag börjar min vecka imorgon med att boka tid till läkaren och remiss till någon duktig nevrolog.
Om jag tycker synd om mig själv!!?
Det är klart jag gör och alla runt om.
Om jag gett upp. NEJ det kommer jag aldrig göra.
Det finns några andra tabletter som kommer fungera. Jag ska bara hitta dom!
.
 
 
 

2 kommentarer

Christina Olsson

28 Jan 2013 06:45

Har du prövat Anervan (stolpiller, receptbelagd)
Det har jag tagit under många år, då jag får migrän.
Kram på er

Anonym

28 Jan 2013 06:51

Hej Christina. Jag åt anervan när jag var liten. Har inte provat efter då. Då var de på tok för starka och jag somnade lite här och var. Livsfarligt! Jag har lite svårt för tabletter som hör mig groggy. Gillar inte när jag inte har kontroll. Tack för ditt svar. Kram

Kommentera

Publiceras ej